ROI op jouw medewerkers?
Start met een goede onboarding
Veel MKB ondernemers geven aan moeite te hebben met het vinden van nieuwe medewerkers. Er wordt veel geïnvesteerd in werving, alles om maar in beeld te komen bij die fel begeerde en schaarse kandidaten. En als we dan eindelijk met veel pijn en moeite onze nieuwe medewerker hebben gevonden? Dan gaat het echte werk pas beginnen.
Want hoe zorgen we nu voor een maximale ROI (return on investment). Anders gezegd: hoe binden en boeien we onze nieuwe medewerker? Dat start bij een goede onboarding!
Wij geven je 5 praktische tips:
- Tekenen van de arbeidsovereenkomst = start van de onboarding
Maak van het tekenen van de arbeidsovereenkomst een bijzonder en persoonlijk moment. Nodig je nieuwe collega uit en neem samen de overeenkomst door. Zorg voor een bos bloemen en zet je nieuwe medewerker (eventueel) op de foto. Leuk voor alle bestaande medewerkers om te weten wie het team komt versterken.
2. Blijf in contact in de periode voordat een medewerker start
De periode voor het starten is voor de nieuwe collega vaak een lastige. In zijn oude baan voelt het wellicht alsof hij/zij er niet meer bij hoort. Ook in de nieuwe baan hoort hij/zij er nog niet echt bij. Een uitgelezen kans dus voor jou als werkgever om in deze overbruggingsperiode je nieuwe medewerker alvast het gevoel te geven dat hij/zij welkom is. Stuur hem/haar een bericht met informatie over de aankomende start. Of laat collega’s een welkomstkaartje sturen. Ook een keer persoonlijk contact (bijv. telefonisch) wordt op prijs gesteld is onze ervaring, bijv. door de leidinggevende. Heb je een activiteit met het team? Nodig jullie nieuwe collega ook alvast uit.
3. De eerste werkdag: een goede voorbereiding is het halve werk
Er is niets zo vervelend als wanneer je op je eerste werkdag arriveert en er is niets geregeld. Dus zorg ervoor dat alles klaar ligt. Denk hierbij aan een laptop/computer, telefoon, emailadres, inloggegevens voor diverse computerprogramma’s, etc. Een simpel welkomstpakket of bos bloemen is leuk, maar geen must. Het belangrijkste is dat jouw nieuwe medewerker een goede start heeft en zich oprecht welkom voelt.
4. Een buddy voor de eerste maanden
Er komt veel op een nieuwe medewerker af en de gewoonten en gebruiken in jouw organisatie zijn waarschijnlijk ook anders dan wat de nieuwe collega gewend was. Het is daarom een heel goed idee om een buddy toe te wijzen. Iemand die jouw organisatie goed kent en bij wie de nieuwe collega voor alles terecht kan. Die hem/haar begeleidt om goed te landen en zich prettig te voelen in de nieuwe omgeving.
5. Stel een inwerkprogramma op
Zorg voor de eerste tijd voor een inwerkprogramma. Neem daarbij als richtlijn 3 maanden. Maak een checklist met per week (eerste maand) en per maand (laatste 2 maanden) wat aan de orde moet komen en op welke wijze dat gebeurt. Kijk er samen met de medewerker naar en vul dit programma aan met zijn/haar behoeften. Als je dit aanvult met een aantal evaluatiemomenten voor wederzijdse feedback, kan het niet mis gaan. Uiteraard zijn er veel meer zaken te bedenken die bijdragen aan een goede onboarding. Wat ons betreft is het hoofddoel om een nieuwe medewerker een warm welkom te geven en een vliegende start. Met bovenstaande praktische tips maak jij als ondernemer een goed begin en komt het met jouw ROI van de nieuwe medewerker wel goed!
Lees ook:
Talentmanagement in het MKB. keep the fire burning
Tijd voor reflectie en een goed gesprek met data op orde.